Wat een belletje al niet doet…
Even een belletje: Cliënten blij met ‘geleverde’ zorg Geertruidenberg in coronatijd
GEERTRUIDENBERG – Ook in coronatijd is de zorg in Geertruidenberg op peil gebleven. 93 Procent van de WMO-cliënten vindt die redelijk tot zeer goed. Dat mensen die extra zorg of hulp nodig hebben in contact blijven met de ‘buitenwereld’ helpt hier zeker aan mee, vermoedt wethouder Adriaan de Jongh.
,,Mensen met een beperking of oudere mensen hebben sowieso al minder sociale contacten. We hebben het over mensen die in een rolstoel zitten, huishoudelijke hulp nodig hebben of afhankelijk zijn van bijvoorbeeld de deeltaxi. “
De Jongh vervolgt:, ,Elke week zijn 250 cliënten gebeld door onze welzijnsstichting SWOG. Ook de ouderenbonden hielden contact met hun leden. Zo krijg je het gevoel dat je er toe doet”.
Geertruidenberg houdt elk jaar een tevredenheidsonderzoek onder de WMO-cliënten. Met een gemiddelde score van 8 of meer zit Geertruidenberg al vijf jaar boven het landelijk gemiddelde. Zo voelt 95 procent zich goed geholpen door de mensen van het WMO-loket in het gemeentehuis.
Met extra vragen betrok de gemeente dit jaar ook de coronatijd in haar onderzoek.
De Jongh: ,,93% vindt dat het het contact met familie en naasten in coronatijd op een redelijk tot goed niveau is gebleven. Toch heeft 18,4% zich minder met zijn omgeving verbonden gevoeld. Misschien komt dat omdat er minder fysiek contact mogelijk was. Daar ligt een risico voor eenzaamheid. Contact houden blijft hierin het sleutelwoord”.
Marja Klein Obbink 30-09-20, 15:32 Bron: BN DeStem